torsdag 21 november 2013

Med Coppersmith's mot Burk - designarbetet i full gång !

Som Burk-Bloggen tidigare skrivit om, planerar det nya bryggeriet Coppersmith's Brewery i Västerås att börja tappa sitt öl på burk.
Bryggeriet är ännu så länge i uppstartsfasen, och bryggverket håller just nu på att komma på plats.


 
 
Marknadsansvarige Göran Carlsson på Coppersmith's har givit Burk-Bloggen en unik inblick i arbetet med att ta fram de nya burkarna.
Från allra första början var man inne på att använda Sleek Cans, men efter modigt övervägande har man landat i att använda en traditionell 33 cl-burk, eftersom man tror att markanden ännu inte riktigt tagit till sig Sleek Can-formatet.
 
Burk (och etikett)-dekoren tas fram av dem själva. Eftersom Göran Carlsson även driver en egen reklambyrå, så föll det sig naturligt att göra designarbetet "in-house".
Göran berättar :
 
"För designarbetet av Coppersmith’s logga och etikett/burkdesign står en kreativ arbetsgrupp på tre personer (två AD/formgivare + en copywriter).

Innan idéarbetet påbörjas ställer vi upp ett antal saker vi måste ha i åtanke. De viktigaste är vem vi riktar oss till (målgrupp/er för vår produkt) och hur vi själva vill uppfattas som varumärke – dvs vad ska vårt namn och vår design utstråla.

Målet här är att få fram flera tänkbara alternativ att utgå från i det vidare arbetet. Inget förkastas i denna del av processen (brainstormingen).

Sedan gäller det förstås att ta fram en design som är unik, och som inte riskerar att bli för lik någon av våra konkurrenter. Och som kan funka både på burk och även flaska, och kunna varieras för olika produkter/öltyper och uppfattas som en enhetlig produktfamilj. Färg, form, illustration och typografi är verktygen vi arbetar med här. Och även förpackningen som sådan; Vi har ju möjlighet att använda burkens metall och flaskans transparens som en del i designen.

Hittills har vi tagit fram ett 15-tal olika förslag. Alla har varit tänkbara kandidater, men inget har känts helt 100 %. Vi har dock plockat in element och ”tankar” från vissa av förslagen till de spår vi arbetar med just nu. Så även om de första förslagen har hamnat i arkivet, har de hjälpt oss att komma vidare."

Till saken hör också att man har en 28-sidig manual från REXAM att förhålla sig till, gällande vad som t.ex ar möjligt och inte att trycka.

Vidare berättar Göran att man gör designen till tre olika flasketiketter först; och när det är helt klart så gör de en burkdesign baserat på en av dessa tre etiketter.

Burk-Bloggen ser mycket förväntansfullt fram emot denna nya svenska burk.
Än så länge är de olika förslagen till dekor hemliga - men ska man gissa att logotypen härnedan åtminstone i mindre form kommer att återfinnas någonstans på burken !



Ett stort tack till Göran Carlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar