Norska BORG har sedan en tid tillbaka uppdaterat sin dekor på de inhemska burkarna. Och denna nya dekor har tillslut också kommit på pränt på de burkar som säljs Sverige. Tidigare har man bara sålt 50 cl-burkar i Sverige, men nu har man även lanserat en 33 cl-burk.
Båda de nya burkarna är 3,5%, har det svenska pantmärket, och är tillverkade av REXAM.
Tack till Lasse Andreasson for foto.
söndag 24 november 2013
fredag 22 november 2013
AC/DC : ny variant med 1KR-pantmärke
AC/DC 56,8 cl-burken har ju funnits i över ett år nu i Systembolagets beställningssortiment. Ibland har man även kunnat hitta burken på vissa pubar.
Till en början var detta exakt samma burk som som såldes nere på kontinenten, men med tillägget att importören (Great Brands) försett burken med en klisteretikett med "svensk" information :
Nu har burken dock fått det svenska 1KR-pantmärket tryckt direkt på burken :
Burksamlarfakta :
Burktillverkare : Ball
Koder : L1043640 och MNR 2-2410
Nu har burken dock fått det svenska 1KR-pantmärket tryckt direkt på burken :
Burksamlarfakta :
Burktillverkare : Ball
Koder : L1043640 och MNR 2-2410
torsdag 21 november 2013
Med Coppersmith's mot Burk - designarbetet i full gång !
Som Burk-Bloggen tidigare skrivit om, planerar det nya bryggeriet Coppersmith's Brewery i Västerås att börja tappa sitt öl på burk.
Bryggeriet är ännu så länge i uppstartsfasen, och bryggverket håller just nu på att komma på plats.
"För designarbetet av Coppersmith’s logga och etikett/burkdesign står en kreativ arbetsgrupp på tre personer (två AD/formgivare + en copywriter).
Innan idéarbetet påbörjas ställer vi upp ett antal saker vi måste ha i åtanke. De viktigaste är vem vi riktar oss till (målgrupp/er för vår produkt) och hur vi själva vill uppfattas som varumärke – dvs vad ska vårt namn och vår design utstråla.
Målet här är att få fram flera tänkbara alternativ att utgå från i det vidare arbetet. Inget förkastas i denna del av processen (brainstormingen).
Sedan gäller det förstås att ta fram en design som är unik, och som inte riskerar att bli för lik någon av våra konkurrenter. Och som kan funka både på burk och även flaska, och kunna varieras för olika produkter/öltyper och uppfattas som en enhetlig produktfamilj. Färg, form, illustration och typografi är verktygen vi arbetar med här. Och även förpackningen som sådan; Vi har ju möjlighet att använda burkens metall och flaskans transparens som en del i designen.
Hittills har vi tagit fram ett 15-tal olika förslag. Alla har varit tänkbara kandidater, men inget har känts helt 100 %. Vi har dock plockat in element och ”tankar” från vissa av förslagen till de spår vi arbetar med just nu. Så även om de första förslagen har hamnat i arkivet, har de hjälpt oss att komma vidare."
Till saken hör också att man har en 28-sidig manual från REXAM att förhålla sig till, gällande vad som t.ex ar möjligt och inte att trycka.
Vidare berättar Göran att man gör designen till tre olika flasketiketter först; och när det är helt klart så gör de en burkdesign baserat på en av dessa tre etiketter.
Burk-Bloggen ser mycket förväntansfullt fram emot denna nya svenska burk.
Än så länge är de olika förslagen till dekor hemliga - men ska man gissa att logotypen härnedan åtminstone i mindre form kommer att återfinnas någonstans på burken !
Ett stort tack till Göran Carlsson
Bryggeriet är ännu så länge i uppstartsfasen, och bryggverket håller just nu på att komma på plats.
Marknadsansvarige Göran Carlsson på Coppersmith's har givit Burk-Bloggen en unik inblick i arbetet med att ta fram de nya burkarna.
Från allra första början var man inne på att använda Sleek Cans, men efter modigt övervägande har man landat i att använda en traditionell 33 cl-burk, eftersom man tror att markanden ännu inte riktigt tagit till sig Sleek Can-formatet.
Burk (och etikett)-dekoren tas fram av dem själva. Eftersom Göran Carlsson även driver en egen reklambyrå, så föll det sig naturligt att göra designarbetet "in-house".
Göran berättar :
"För designarbetet av Coppersmith’s logga och etikett/burkdesign står en kreativ arbetsgrupp på tre personer (två AD/formgivare + en copywriter).
Innan idéarbetet påbörjas ställer vi upp ett antal saker vi måste ha i åtanke. De viktigaste är vem vi riktar oss till (målgrupp/er för vår produkt) och hur vi själva vill uppfattas som varumärke – dvs vad ska vårt namn och vår design utstråla.
Målet här är att få fram flera tänkbara alternativ att utgå från i det vidare arbetet. Inget förkastas i denna del av processen (brainstormingen).
Sedan gäller det förstås att ta fram en design som är unik, och som inte riskerar att bli för lik någon av våra konkurrenter. Och som kan funka både på burk och även flaska, och kunna varieras för olika produkter/öltyper och uppfattas som en enhetlig produktfamilj. Färg, form, illustration och typografi är verktygen vi arbetar med här. Och även förpackningen som sådan; Vi har ju möjlighet att använda burkens metall och flaskans transparens som en del i designen.
Hittills har vi tagit fram ett 15-tal olika förslag. Alla har varit tänkbara kandidater, men inget har känts helt 100 %. Vi har dock plockat in element och ”tankar” från vissa av förslagen till de spår vi arbetar med just nu. Så även om de första förslagen har hamnat i arkivet, har de hjälpt oss att komma vidare."
Till saken hör också att man har en 28-sidig manual från REXAM att förhålla sig till, gällande vad som t.ex ar möjligt och inte att trycka.
Vidare berättar Göran att man gör designen till tre olika flasketiketter först; och när det är helt klart så gör de en burkdesign baserat på en av dessa tre etiketter.
Burk-Bloggen ser mycket förväntansfullt fram emot denna nya svenska burk.
Än så länge är de olika förslagen till dekor hemliga - men ska man gissa att logotypen härnedan åtminstone i mindre form kommer att återfinnas någonstans på burken !
Ett stort tack till Göran Carlsson
onsdag 20 november 2013
Falcon Koppar 5,0
Falcon Koppar 5,0 släpps på Systembolaget den 2:a december.
Har är en datorritad bild på hur denna 33 cl-burk kommer att se ut :
Har är en datorritad bild på hur denna 33 cl-burk kommer att se ut :
tisdag 19 november 2013
Heineken "The Future" Limited Edition
Som Burk-Bloggen tidigare kunnat berätta, så finns Heineken sedan en tid tillbaka på nya 50 cl-burkar i Systembolagets beställningssortiment. Det rör sig om en speciell "Limited Edition"-burk.
Under rubriken "The Future" utlyste man en designtavling för framtidens Heinekendekor, och de två vinnande bidragen finns på burkens dubbla framsidor :
Motivet till vänster är gjort av Rodolfo Kusulas, och motivet till höger är gjort av Lee Dunford
Burken är tappad av Spendrups, har svensk text, och svenskt pantmärke.
Burktillverkare : REXAM
Under rubriken "The Future" utlyste man en designtavling för framtidens Heinekendekor, och de två vinnande bidragen finns på burkens dubbla framsidor :
Motivet till vänster är gjort av Rodolfo Kusulas, och motivet till höger är gjort av Lee Dunford
Burken är tappad av Spendrups, har svensk text, och svenskt pantmärke.
Burktillverkare : REXAM
söndag 17 november 2013
Julburkar på Systembolaget
Så har då årets julburkar släppts på Systembolaget. Tyvärr ett ganska magert utbud - bara 4 st julburkar säljs i år.
Alla fyra kommer från REXAM
Tyvärr är detta exakt samma burkar som såldes förra året. Inte ens några små text eller burktillverkarvarianter jämfört med förra året !
- Sofiero Julöl 5.2%
- Pripps Blå Julöl 5,0%
- Mariestads Julebrygd 5,8%
- Spendrups Julbrygd 5,3
Alla fyra kommer från REXAM
Tyvärr är detta exakt samma burkar som såldes förra året. Inte ens några små text eller burktillverkarvarianter jämfört med förra året !
måndag 11 november 2013
Nyheter från Finland
I vart östra grannland har det senaste tiden släppts ett antal intressanta nya burkar.
Fem olika nya NIKOLAI-burkar finns ute nu. Notera bla.a. burken nere till höger, som har märkning med "2014". Detta är enligt uppgift Koffs årsburk (vuosiolut) för 2014.
CXX XV kommer från Olvi, och är en jubileumsburk i Pint-storlek för bryggeriets 135-årsjubileum.
Marsalkka-burken är en starkölsburk, och säljs enbart på Alko. (Andra Marsalkka-burkar har ju tidigare återfunnits i vanliga livsmedelsbutiker).
Tack till Kjell Kämpe för uppslag och bilder
Fem olika nya NIKOLAI-burkar finns ute nu. Notera bla.a. burken nere till höger, som har märkning med "2014". Detta är enligt uppgift Koffs årsburk (vuosiolut) för 2014.
CXX XV kommer från Olvi, och är en jubileumsburk i Pint-storlek för bryggeriets 135-årsjubileum.
Marsalkka-burken är en starkölsburk, och säljs enbart på Alko. (Andra Marsalkka-burkar har ju tidigare återfunnits i vanliga livsmedelsbutiker).
Slutligen har vi också några importburkar.
A. Le Coq och Saku Kuld har ny dekor. Litovel är starköl 5,0%, och är till salu endast i Alko-butiker. Budějovický Budvar på 33 cl-burk är också en nyhet.
Tack till Kjell Kämpe för uppslag och bilder
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)