Först en titt på fronterna och sidorna av de båda hittills släppta buteljerna :
Klicka på bilderna för större versioner
RAS står för "Rare Air Services". Den högra delen av etiketterna är som synes designad utifrån att påminna om ett boardingkort !
En närmare titt på etikettten till RAS No.1. Detta öl var framtaget för att fira SAS nya direktlinje mellan Stockholm och Hong Kong i september. Etiketten symboliserar displayen till en enarmad bandit. Hattgubben och kvinnan känner vi igen från andra Mikkeller-etiketter. Karate-slaget syftar på Hong Kong, och de tre frukterna är Mango (som ölet också innehåller). Ölet beskrivs som en "sweet & sour kick ass kung fu beer" :
RAS No.2. Detta är en "rich and spicy" Porter, som innehåller en rad för öl olika exotiska ingredienser så som t.ex. mexikansk choklad, avokadoblad, och chili, Notera att Mikkeller-kvinnan har en chili i handen, samt hur snyggt konstnären Keith Shore lagt in SAS-loggan på flygbiljetterna som personerna har i händerna !
Den som kan sin filmhistoria ser att etiketten är inspirerad av filmaffichen till Leonardo DiCaprio-filmen "Catch Me If You Can" (Googla !). Mycket snyggt :
Recept : Mikkeller
Bryggt hos : De Proef Brouwerij, Belgien
Buteljstorlek : 750 ml
Upplaga RAS No.1 : 1888 buteljer
Upplage RAS No.2 : 3300 buteljer
Länkar till artiklar om de 4 olika SAS / Mikkeller-burkarna :
- Mikkeller Sky-High WIT
- Mikkeller RED Scandinavian Sky-High Lager
- Mikkeller BLUE SKIES Scandinavian Sky-High Pale Ale
- Mikkeller The Cloud Hopper
Ett stort tack till Peter L.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar