tisdag 1 januari 2019

En återblick på 2018 och en framtidsspaning på 2019

2018 blev ett rekordår på många satt. Aldrig någonsin har Burk-Bloggen publicerat så många artiklar under ett och samma år - hela 313 st ! Orsaken är naturligtvis att det aldrig tidigare lanserats så många burkar i Sverige tidigare. Mängden nya burkar har varit så stor, att Burk-Bloggen sett sig nödgad att ofta publicera nyhetsartiklar innehållandes ett flertal olika nyheter samtidigt, för att kunna hålla jämna steg med releaserna. Under tidigare år har Burk-Bloggens artiklar i huvudsak behandlat burknyheterna efter principen en burk per artikel.
Majoriteten av alla nya burkar under 2018 har varit av etiketterad typ.


Under året har ett stort antal svenska bryggerier lanserat sina första burkar. Några bryggerier som tidigare använde den ambulerande burkfyllaren CanMans tjänster har istället köpt in helt egna burklinjer. Oppigårds, Spike, Tempel, och Stigbergets är några av de bryggerier som tagit det hedervärda steget till egen burktappning under året !
Tråkigt nog har ett burkbryggeri också kastat in handduken under 2018. South Side Brewing i Skellefteå lade tidigare i år ned verksamheten med motiveringen bristande lönsamhet.


2019 kommer med all sannolikhet att bli ytterligare ett rekordår gällande antal kommande nya burkar. Bakgrunden är CanMans fortsatta storsatsning på mobil burkfyllning (man har nyligen inhandlat ytterligare en burklinje); sedan kan det inte heller uteslutas att det dyker upp fler företag inom mobil-burkningsområdet, då marknaden verkar expandera snabbt.
Ett antal bryggerier ligger just nu också i startgroparna för burkfyllning i egen regi - bla.a. Brygghuset Finn och Göteborgs Nya Bryggeri. Hop Notch talar också om en burksatsning, även om det är oklart om det blir en egen burklina eller CanMan-burkning initialt. Säkerligen tillkommer fler burkbryggerier under årets lopp !


Ett annat riktigt intressant initiativ står folkölsbutiken Bottle Shop för. Man har köpt in en liten enkel burkmaskin, samtidigt som man bryggt ett samarbetsfolköl med PKLK. Ölet levereras på fat till Bottle Shop, där halvlitersburkar fylls, lockas och etiketteras, direkt på beställning av kunden ! Premiären för detta koncept blir nu under januari.


Till slut kör vi en repris av årets snyggaste svenska burk. Falcon Julbrygd knep utan konkurrens titeln 2018 :


Snyggaste etiketterade burk var Vega May Day Dipa :



Burk-Bloggen är tillbaka med en ordinarie nyhetsartikel inom kort !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar