onsdag 3 augusti 2016

Pripps Blå Extra Stark 7,2% : ny variant från en helt ny burktillverkare "Ardagh Group"

En av Sveriges mest populära burköl (försäljningsmässigt i alla fall..) år efter år, är Pripps Blå Extra Stark 7,2%. Denna burk har varit oförändrad sedan november 2014, då den fick sin nuvarande mörkgrå färg. (Tidigare hade ju denna Pripps Blå just en BLÅ dekor).
Nu finns dock en ny variant ute av burken. Men först en titt på den oförändrade fronten och sidan av burken :



Det är här på EAN-sidan som den riktigt intressanta förändringen finns. Ovan till vänster om EAN-koden finns en logotyp från en helt ny burktillverkare. Den hittillsvarande burken till vänster och den nya burken till höger :



Delförstoringar av området över EAN-koden :


Det nya burkmärket består av en cirkel med bokstäverna A och G i stiliserad form inuti, och är en förkortning för Ardagh Group.
Luxemburg-baserade Ardagh Group har nyligen köpt ett antal av Ball och REXAMs burkfabriker i både Europa och på de amerikanska kontinenterna.

Att nu Carlsberg köper burkar av Ardagh Group är intressant. Carlsberg i Sverige och Danmark har ju traditionellt tagit sina burkar från REXAM. Burk-Bloggen har två teorier om varför man nu köper burk från Ardagh Group istället för REXAM :
Antingen kan det handla om en tillfällig kapacitetsbrist där REXAM inte klarat av att leverera i tid, och man sett sig tvingad att tillfälligt vända sig annorstädes.
Eller så kan det vara så att Ardagh Group som ett helt nytt företag på den europeiska burkmarknaden initialt ger oemotståndliga rabatter för att på så sätt konsolidera sin nyköpta position.

Tiden får utvisa om Carlsberg kommer att nyttja Ardagh Groups burkar till fler dekorer än just denna Pripps Blå Extra Stark 7,2%.


Upptäcktsdag : 2016 08 03
Burktillverkare : Ardagh Group (AG)
Burkvolym : 50 cl
SB-nummer : 1296-12
Bryggeri : Carlsberg Sverige


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar