söndag 7 oktober 2018

Knud Rasmussen

Knud Rasmussen har somnat in. Han avled i stillhet i onsdags, tidigare denna vecka.

Knud var under flera decennier en av de ledande ölburkssamlarna i Skandinavien, och hade en mycket fin burksamling. Förutom sin samling av svenska burkar (där Knud hade ett antal unika burkar bara kända i endast ett eller fåtal exemplar) vurmade Knud speciellt för danska burkar, och i synnerhet då Carlsberg-burkar. Kanske inte så konstigt då Knud var född och uppvuxen i Danmark.

Knud bland sina burkar (december 2014)


Jag lärde känna Knud för snart 20 år sedan. Under den tiden reste jag frekvent, och plockade med mig Carlsberg-relaterade burkar från jordens alla hörn, som Knud gladeligen införlivade i sin samling. I utbyte fick jag oftast mer eller mindre udda danska burkar och kunde på så sätt bygga upp min egen samling av just danska burkar.

Inom samlarkretsar var Knud en väl känd och omtyckt profil med stor karisma. När Knud anlände till diverse olika burkbytesmöten i t.ex. Täby eller Äspered flockades andra samlare direkt runt de raritetet som Knud plockade fram ur bagageluckan. Knud var då i centrum och i fokus för allas uppmärksamhet, och trivdes som fisken i vattnet !
Jag upphörde aldrig förvånas över den enorma mängd burkrariteter som Knud kunde trolla fram.

Förväntansfulla samlare avvaktar vad Knud plockar fram ur bagageluckan (Äspered maj 2010)


Häromåret blev Knud sjuk, men var trots det alltid vid gott mod då vi sägs, och han fortsatte att vara aktiv burksamlare in i det sista. Jag talade med honom så sent som för en dryg månad sedan, och vi hade bla.a.en intressant diskussion om den nya design som Carlsberg-burkarna nyligen fått.

En god vän och en av de mest inflytelserika burksamlarna i detta land har gått ur tiden.
Vila i frid, Knud.

maj 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar