Den traditionella metoden att ta fram nya ölburksdekorer är m.h.a. papper, penna, sax och tejp. I fördatorisk tid ritade man, klippte och klistrade med papper och färgad plast, för att få en uppfattning om hur en burkdekor skulle te sig innan allt gick i tryck hos PLMs burkfabrik i Malmö. (Burkfabriken PLM hade t.ex. en hel avdelning med anställda som jobbade med att ta fram nya dekorer; den s.k. "PLM-ateljén"). Numera är så klart det vanligaste tillvägagångssättet att göra allt i datorn.
Ett mycket trevligt undantag är Coppersmith's Bière Blanche. Reklambyrån som hade uppdraget att ta fram den nya dekoren gjorde en prototyp-paperlabel av den kommade burken i ett tidigt skede i den kreativa processen, för att få en bättre känsla för hur den slutliga produkten skulle te sig.
Vi jämför prototypen (t.v.) med den färdiga burken (t.h.). Det mest slående är att färgnyansen skiljer en hel del. Från ljusbeige till en mörkare ton av gul-beige. Intressant att se hur man senare har lagt till det lilla cirkulära märket i nedre delen av burken. Det ger en balans gentemot det cirkulära märket i toppen av burken :
Sidan av burken spikades tidigt. All text hängde kvar med endast en mindre justering :
På EAN-sidan av burken finns dock en del ändringar mellan prototypen och den färdiga burken.
EAN-koden blev betydligt bredare, pantmärket fick vit färg istället för transparent bakgrundsfärg, samt att REXAM-märket och batchkodsfältet flyttades från den vänstra sidan av EAN-koden till en plats ovan EAN-koden :
Lanseringsdag av den färdiga burken på Systembolaget : 2016 03 01
Burktillverkare : REXAM
Burkvolym : 33 cl
Bryggeri : Coppersmith's AB
Ett stort tack till Coppersmith's !
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar